Social Items

Jom Belajar Bahasa Dusun

Senang je sebenarnya nak belajar bahasa Dusun ni. Masalahnya bahasa dusun ni pun banyak jenis banyak sebutan dan istilah pada sesuatu mengikut tempat dan suku masing-masing sebagai contoh kata TURUN ada bilang mindahu ada bilang lintuhun duduk - ada bilang mirikau ada yang bilang migom ada bilang tumudung.


Pin On Stories

Aplikasi Kursus Bahasa Dusun ini ditujukan kepada anda yang mahu belajar dan ingin menguasai bahasa ini.

Jom belajar bahasa dusun. Anda boleh juga mendengar siaran bahasa dusun di 911fm ataupun layari laman web SABAHVFM pada waktu pagi jam 600am-800am dan jam 900pm-1100pm. Inilah yg selalu saya tegaskan. Belajar Bahasa Dusun 1.

Jul 02 2012 GOMPIO BOROS TINUNGKUSAN TOKOU-BOROS DUSUN. May 11 2018 bagi mereka semua tahu bertutur dalam bahasa ibunda dan tidak sama sekali melupakannya. Saya kata kepada mereka kamu yg sudah tidak tahu kena belajar balik.

Jangan lupa Like subscribe. Terkadang etnis ini disebut sebagai Dusun Kadazan atau. Perlu diingatkan juga ada perkataan yang sama tapi membawa maksud yang berlainan.

Tidak ada yang mustahil. Look through examples of bahasa translation in sentences listen to pronunciation and learn grammar. Miagal Sama-sama 8.

Terutama sekali kepada mereka yang berbangsa Dusun tetapi tidak tahu menggunakan bahasa ini dalam pertuturan seharian. Bahasa Melayu Sabah mempunyai persamaan yang banyak dengan Bahasa Melayu piawai Bahasa Melayu baku namun terdapat perbezaan dalam perkataan-perkataan tertentu penggunaan perkataan serta cara penyampaian. Jom Kenali Dan Belajar Bahasa Sabah.

Bahasa Melayu Sabah ialah Bahasa Melayu yang ditutur oleh masyarakat umum Sabah. Seperti di Malaysia Brunei juga mempunyai banyak dialek contohnya Bahasa Iban Bahasa Murut Bahasa Kedayan Bahasa Belait Bahasa Bisaya Bahasa Tutong dan Bahasa Dusun. Kursus ini sesuai sekali kepada kanak-kanak remaja orang dewasa berbangsa Dusun yang ingin mempelajari bahasa ini.

Check bahasa translations into Kadazan Dusun. Berdasarkan bahasa dan budayanya suku Kadazan ini termasuk ke dalam rumpun Dayak di pulau Kalimantan. Kopisanangan do sodopon Selamat Petang 4.

Yang masing-masingnya bermaksud orang asal. Suku Dayak Kadazan juga dikenal sebagai orang Dusun. Unknown March 16 2017 at 204 AM.

Pounsikou Terima Kasih 7. Kaum etnik Kadazan-Dusun ini menggunakan pelbagai bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional. Jom Belajar Bahasa Dusun.

Bahasa Brunei ada persamaan sedikit dengan dialek Sabah dan Sarawak. Mari kita belajar dusun dgn mentranslate apa saja perkataanKalau ada kawan2 yang mau tau apa erti perkataan tu boleh tanya di sini okeyy. Sep 04 2009 Sebab apa perlu Belajar Bahasa Dusun.

Aku sangat meminati bahasa bahasa kaum yg ada di Sabah kerana ianya unik. 30 tahun lalu saya dilahirkan IC 12dan dibesarkan selama 20 tahun di Sabah. Jom belajar Bahasa Dusun bersama doktor IndiaKota Kinabalu Sabah.

Sebab Kaum Kadazan-Dusun merupakan nama kaum bumiputera asli yang terbesar di Sabah. Perbualan Harian - Duration. Terdapat 27 suku kaum di dalamnya.

Jun 22 2020 Dalam video kali ini kita belajar Haiwan dalam Bahasa Dusun. Kopisanangan do totuong Selamat Malam 5. Nov 05 2009 DUSUN speakers do not learn DUSUN by remembering single words.

Jom Belajar Bahasa Dusun. Selamat TengahariPetang Osonong do sosodopon. Compact Disc CD Tidak semua orang bisa memiliki waktu yang banyak buat belajar bahasa.

Hino ko no. Kadazan adalah sebuah suku yang cukup besar yang mendiami daerah Sabah dan sekitarnya. Mar 08 2012 Hari dalam Dusun secara official adalah seperti berikut dlm Buku Teks- REF MondayIsnin - Tontolu TuesdaySelasa - Mirod WednesdayRabu - Madsa ThursdayKhamis - Tadtaru FridayJumaat - Kurudu SaturdaySabtu - Kukuak SundayAhad -Tiwang Terjemahan di atas adalah merujuk kepda buku teks dari KPT tapi jarang pula dengar orang guna that words.

May 02 2016 Belajar bahasa bisa juga melalui TV dan hal ini bisa membuat kita merasa lebih santai dibandingkan dengan belajar di dalam kelas. Jul 02 2019 Belajar Bahasa Dusun Kadazan Malaysia. Kaum ini juga dikenali sebagai Momogun.

JOM BELAJAR BAHASA DUSUN PART 1. Dengan metode ini kita bisa belajar sambil melihat kartun film dokumentar film action sambil duduk di sofa. Kopisanangan do tangadau Osonong tangadau Selamat Tengahari 3.

Mar 12 2009 Jom Belajar Bahasa Dusun. Kalau tidak kamu adalah penyumbang kepupusan bahasa dusun dari muka bumi ini. So today aku nak ajar sedikit sebanyak tentang bahasa Dusun sabah.

Tabi Kinorikatan Selamat Datang 6. Walaupun dah tinggalkan Sabah sejak tahun 2007 bahasa Sabah tak pernah lekang dari lidah saya. Jom dakan ngabut sampai sumilan aud nko tagantian Bahasa dusunmintak bantuan yer.

Muhang oku dika Saya Suka Kamu. Siapa yang pernah jumpa saya dan cakap bahasa Sabah dengan saya pasti tahu yang bahasa. Nov 02 2012 Jom belajar bahasa Melayu Sabah.

Dec 12 2017 Jom Belajar Bahasa Brunei. Kopisanangan do kosuabon Osonong kosuabon Selamat Pagi 2. Banyak lagi la sebab tu kita kena gali dan belajar lagi.

Jan 31 2010 tapi kan. Jun 11 2019 Belajar Bahasa Dusun Sabah. Dec 03 2010 BELAJAR BAHASA DUSUN-KADAZAN Selamat Pagi Osonong do dongkosuabon.

DUSUN speakers learn phrases. Jan 25 2019 Kaum Kadazan-Dusun merupakan nama kaum bumiputera asli yang terbesar di Sabah. Anda harus selalu mendengar siapa sahaja yang boleh bercakap dusun.

Fyi aku adalah anak Sabah juga tetapi berbangsa Bajau. Kaum etnik ini menggunakan pelbagai bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional.


Belajar Bahasa Dusun Photos Facebook


Mari Belajar Bahasa Dusun Sabah Lets Learn Dusun Language Roun Guol Om Langgangon Samaian Do Bilis Facebook


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar